Een academische master is een opleiding aan een universiteit die zich richt op het ontwikkelen van wetenschappelijke kennis en vaardigheden op een bepaald vakgebied. Deze masteropleidingen zijn gericht op het verrichten van onderzoek en het doen van wetenschappelijke ontdekkingen. Een academische master is doorgaans gericht op academische carrières en vervolgopleidingen, zoals een promotieonderzoek.
Een professionele master is een opleiding die zich richt op de ontwikkeling van praktische vaardigheden en kennis die nodig zijn voor een specifiek beroep of functie. Deze masteropleidingen zijn gericht op het toepassen van bestaande kennis en vaardigheden in een professionele context en het ontwikkelen van de benodigde competenties om succesvol te zijn in een bepaald vakgebied. Een professionele master is vaak gericht op het verkrijgen van een professionele kwalificatie en het bevorderen van de loopbaan van studenten.
Over het algemeen hebben academische masters een meer theoretische benadering en richten zich op het ontwikkelen van kritisch denken, onderzoeks- en analytische vaardigheden, terwijl professionele masters meer praktisch georiënteerd zijn en gericht zijn op het ontwikkelen van praktische vaardigheden en kennis die direct toepasbaar zijn in het werkveld. Maar hoe ontwikkel je nou een professionele master?
De basis daarvoor moet gezocht worden in de didactische structuur. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is bijvoorbeeld de didactische taxonomie van Fink. Dit is een raamwerk dat kan worden gebruikt bij het ontwikkelen van cursussen, programma’s en curriculumontwerp.
Het raamwerk bestaat uit drie domeinen: het taxonomiedomein, het leerprocesdomein en het contextdomein. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe elk domein kan worden toegepast bij het ontwikkelen van een professionele master:
- Taxonomiedomein: Dit domein richt zich op het soort leren dat de studenten zullen ervaren. Fink onderscheidt zes soorten leren
- Kennisfundamenten: Dit omvat het leren van basiskennis in het vakgebied.
- Toepassing: Dit omvat het toepassen van de kennis op specifieke situaties en problemen.
- Integratie: Dit omvat het verbinden van de kennis met andere disciplines en contexten.
- Menselijk dimensie: Dit omvat het leren van sociale en interpersoonlijke vaardigheden.
- Caring: Dit omvat het leren van ethische en morele kwesties in het vakgebied.
- Leren leren: Dit omvat het leren van studie- en leerstrategieën.
- Leerprocesdomein: Dit domein richt zich op het soort leeractiviteiten en leeromgevingen die de studenten zullen ervaren. Fink onderscheidt zes soorten leeractiviteiten:
- Fundamentele vaardigheden: Dit omvat het oefenen van basiskennis en vaardigheden.
- Toepassingsactiviteiten: Dit omvat het oplossen van problemen en toepassen van kennis op praktijksituaties.
- Integratieve activiteiten: Dit omvat het koppelen van verschillende vakgebieden en contexten.
- Menselijke dimensie activiteiten: Dit omvat het oefenen van communicatie en samenwerking met anderen.
- Caring activiteiten: Dit omvat het oefenen van ethisch en moreel denken en handelen.
- Zelfsturende activiteiten: Dit omvat het oefenen van zelfsturend leren en reflectie.
- Contextdomein: Dit domein richt zich op de context waarin het leren plaatsvindt. Fink onderscheidt drie soorten context:
- Inhoudscontext: Dit omvat de inhoud van het vakgebied en de theorieën en concepten die erbij horen.
- Praktijkcontext: Dit omvat de praktische toepassing van de kennis en vaardigheden in een realistische omgeving.
- Waardencontext: Dit omvat de waarden, normen en culturele context van het vakgebied.
Door deze domeinen toe te passen bij het ontwikkelen van een professionele master, kan een uitgebreid en gebalanceerd curriculum worden ontworpen dat studenten in staat stelt om verschillende soorten leren te ervaren, verschillende leeractiviteiten uit te voeren en verschillende contexten te begrijpen en te ervaren. Het helpt ook om de inhoud, activiteiten en evaluaties van de professionele master zorgvuldig te plannen en af te stemmen op de leerbehoeften en doelen van de studenten.