Het ontwerpen van onderwijs is. Een eenvoudig zinnetje, waar veel achter schuil gaat. Toch vraagt iedere vorm onderwijsontwerp een gedegen aanpak. Zo moet er eerst worden vastgesteld wat het beoogde eindresultaat moet zijn. Om dat te kunnen doen, moet de invalshoek van verschillende entiteiten bekend zijn. Meestal zijn de entiteiten het beoogde werkveld, het opleidingsinstituut of het specifieke programma en/of het vak en niet te vergeten de student.
Door al deze verschillende invalshoeken in ogenschouw te nemen kan gestart worden met het formuleren van het doel van het onderwijs. In de regel bestaat dat doel uit verschillende competenties.
Afhankelijk van de entiteit kan er begonnen worden met het vaststellen van de beoogde leeropbrengsten. Van daaruit wordt door middel van leerdoel -mapping vastgesteld wat de leerdoelen zijn. De heatmap-matrix die hierbij ontstaat, geeft in 1 oogopslag weer wat de samenhang tussen programma’s en vakken is, en vormt de basis van verschillende vervolgstappen, zoals het vakontwerp en toetsplan. Kortom, deze fase is de basis voor ontwerp op strategisch, tactisch en operationele vormgeving van het onderwijs.